ساخت وبلاگ جدید
ساخت وبلاگ جدید و حرفه ای در چند ثانیه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏

الم (1)ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ (2)  الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (3) وَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَیْکَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِکَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ (4) أُولئِکَ عَلى‏ هُدىً مِنْ رَبِّهِمْ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (5)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

الم (بزرگ است خداوندى که این کتاب عظیم را، از حروف ساده الفبا به وجود آورده). (1) آن کتاب با عظمتى است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است. (2) (پرهیزکاران) کسانى هستند که به غیب [آنچه از حس پوشیده و پنهان است‏] ایمان مى‏آورند؛ و نماز را برپا مى‏دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبى که به آنان روزى داده‏ایم، انفاق مى‏کنند. (3) و آنان که به آنچه بر تو نازل شده، و آنچه پیش از تو (بر پیامبران پیشین) نازل گردیده، ایمان مى‏آورند؛ و به رستاخیز یقین دارند. (4)آنان بر طریق هدایت پروردگارشانند؛ و آنان رستگارانند. (5)

ترتیل آیات 5-1   سوره مبارکه بقره

-----------------------------------------

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان اللعین الرجیم 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ صلی الله عَلَى سَیِّدِنَا  مُحَمَّدٌ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ و اللَعْنَةُ الدائمه عَلَی أَعْدائِهِمْ من الان الی قیام یوم الدین

سوره مبارکه بقره که مشتمل بر دویست و هشتاد و شش آیه می باشد بزرگترین آیات هم در آن وجود دارد و بزرگترین سوره هم هست و مطالب مختلف و متعددی را در آن می بینید لذا مرحوم علامه طباطبایی در این قسمت می فرماید :

لما کانت السورة نازلة نجوما لم یجمعها غرض‏ واحد إلا أن‏ معظمها تنبئ عن غایة واحدة محصلة و هو بیان أن من حق عبادة الله سبحانه أن یؤمن عبده بکل ما أنزله بلسان رسله من غیر تفرقة بین وحی و وحی، و لا بین رسول و رسول و لا غیر ذلک ثم تقریع الکافرین و المنافقین و ملامة أهل الکتاب بما ابتدعوه من التفرقة فی دین الله و التفریق بین رسله، ثم التخلص إلى بیان عدة من الأحکام کتحویل القبلة و أحکام الحج و الإرث و الصوم و غیر ذلک. {1}

  که از آن در نهایت بدست می آید هو بیان ان من حق عباده الله سبحانه بیان اینکه حق عبادت خداوند تبارک و تعالی و خدای سبحان ان یومنه و انزله بلسان رسله این که مومن شود و ایمان بیاورد بنده او به هر آنچه که به لسان پیامبر ان او برای مردم خداوند آنها را فرستاده است من غیر تفرقه بین وحی و وحی می گوید این وحی قرآن چگونه است و وحی تورات چگونه یا وحی انجیل چگونه ؟ همه اینها نزولشان و از طرف خداوند وحی شدنشان یک گونه است برای عباد و لا بین رسول و رسول و لا غیر ذلک فرقی هم بین این پیامبر و آن پیامبر ندارد لذا سوره مبارکه  همین پنج آیه اول را اگر خوب دقت کنید اون آیه چهارم و اللذین یومنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک یعنی یکی از صفات و یکی از خصوصیات متقین این است که اونها همیشه یؤمنون  که کلمه یؤمنون فعل مضارع است و دلالت بر استمرار و ملکه آن وصف می کند  می فرماید همیشه مؤمن هستند به آنچه که باز «ما» از ادات عامه است یعنی هر آنچه که انزل الیک یعنی همه آنچه که به شما پیامبر نازل شوده بود و ما انزل من قبلک و همه آنچه که قبل از پیامبر بر دیگران نازل شده بود که عرض کردیم فرق مهم بین مسلمین و مومنین به اسلام با سایر موحدین اینست که مسلمین و مؤمنین به اسلام و اسلام واقعی همه ادیان دیگر و کتب آسمانی دیگر و انبیاء دیگر را قبول دارند این نکته خیلی مهم است یکی از چیز هایی است که فرق میکند بین ما و بقیه موحدین  مانند یهودی ها مسیحی ها و زرتشتی ها  و همه کسانی که موحد هستند اما موحد بودن ما  شمول بر بقیه موحدین هم هست و اصلا آنچه که در دین ما هست و مسلم است اینست که دین ما جامع آن ادیان است یعنی دین اسلام در بر دارنده همه ادیان است علاوه بر اینکه نواقص آنها را تکمیل می کند لذا از صفات پیامبر را عرض کردیم خاتم الانبیاء یعنی کسی که کامل کنند کارهای انبیاء دیگر است تکمیل می کند کار انبیاء را لذا اسلام هم کامل است منتها نکته جالبی که در اکمال و تصریح خداوند به اکمال دین اسلام دارد و رضایت دادن او به اینکه دین اسلام دین برای همه مردم باشد اینست که اکمال  نهایی آن به واسطه وصایت امیرالمؤمنین علیه السلام و ولایت علی بن ابی طالب و اولاد معصومین علیهم السلام است این نکته خیلی مهم است که اکمال به واسطه آنهاست الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا همه اینها متوقف است بر وصایت و ولایت امیرالمؤمنین   حالا الذین یومنون بما انزل الیک و ما انزل من قبلک  که البته در جای خودش این آیه شریفه را بحث خواهیم نمود بحث ایمان را از روایات بررسی می کنیم که حالا ایمان را آنچه که امیرالمؤمنین به صورت قل  و دل فرموده است اینست که ایمان اول صفات قلبی است و بعد هم فرموده اقرار لسانی و عمل به جوارح است و آنچه که باید انجام دهیم همه اینها را شامل می شود حالا خود کلمه ایمان از امن می آید و کلمه امن یعنی جایی که امنیت است جایی که آسایش است آنوقت در باب افعال که رفته است معنای تعدیه مسلم بر آن بار می شود معنای ایمن سازی کردن است یعنی انسان مومنی ایمن ساز است بر دیگری و برای همه چیز حالا دامنه ایمان را انشاء الله در بحث خودش در کلمه یؤمنون که رسیدیم آنرا کاملا بررسی می کنیم  هم از لحاظ لغت و استعمالات عرب و هم از لحاظ آنچه که در قرآن بکار رفته است انشاء الله در جای خودش در خدمت قران خواهیم بود اما برای اینکه این نکته معلوم شود   اینست که آنچه در سوره مبارکه بقره به عنوان یکی از آن نهایت چیز هایی است که بیان شده است حق عبادت خدا را بیان می کند نسبت به اینکه مسلمان به اسلام باید آنچه که مسلم است ایمان به غیر آنچه که از خدا هم آمده است برای غیر مسلمانان یعنی برای موحدین قبلی یعنی کسانی که قبل از اسلام بوده اند آنها را هم باید مؤمن باشد همه آنها را هم باید قبول داشته باشد همه انبیاء را باید قبول داشته باشد و اصلا آنچه که اسلام  آورده برای همین است حالا در روایات متواترا ما شنیده ایم که وقتی حضرت حجت علیه السلام ظهور می فرمایند حضرت عیسی مسیح اولین کسی است که پشت سر آقا به حضرت اقتدا می کند و نماز را به آن حضرت اقتدا می نماید  . که همین باعث می شود که میلیونها و میلیارد ها آنهایی که مومن به دین مسیح هستند به دنبال او ایمان بیاورند به اسلام و ایمان بیاورند به حضرت بقیه الله الاعظم حالا این نکته ها یی است که  در این قسمت باید گفته شود فرقی هم ندارد بین این رسول و آن رسول  البته خوب مقامات رسل فرق می کند که رسول اکرم از همه انبیاء الهی ایشان مرتبه شان بالاتر است و به اعتقاد ما شیعه ائمه ما از انبیاء دیگر مقامشان متعالی است یعنی مقام انبیاء دیگر جای خود دارد لکن مقام پیامبر خاتم از همه پیامبران ارجحیت دارد به جهت اخلاق او و صبر و حلم او و به جهات دیگر پاسخ :   اخلاق کامل و عظمتی که در اخلاق پیامبر بود انک لعلی خلق عظیم  را از ایشان ساخته است حضرت نوح خیلی مرد بزرگوار و صبوری بوده است اما وقتی تبلیغ کرد توحید را و به نتیجه نتوانست برسد نفرین کرد  اما پیامبر ما کجا نفرین کرد ؟ خیلی مهم است که پیغمبر ما هیج جایی نفرین نکرد به امتش  و حتی داریم  در ذیل آن آیه و لسوف یؤتیک ربک فترضی   تضمین خواسته است از خداوند که اجازه قبض روح به حضرت عزرائیل علیه السلام بدهد گفت تا وقتی تضمین بر بدن امتم نگیرم اجازه قبض

درس تفسیر سوره مبارکه بقره توسط حجت الاسلام و المسلمین رضوانی . جلسه اول

منابع :

{1}  المیزان فی تفسیر القرآن، ج‏1، ص: 43



مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : آنچه ,ایمان ,یعنی ,اسلام ,پیامبر ,انبیاء ,مبارکه بقره ,سوره مبارکه ,انبیاء دیگر ,علیه السلام ,انزل الیک ,video element please ,بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

فروش انواع تحقیق و مقاله برای تمامی علوم آموزش افزایش امنیت وردپرس طراحی تبلیغات و برند و لوگو برم سبز وبلاگ دبلیودبلیوای دیزاین مخصوص طراحی های گرافیکی و ساخت قالب سایت سازکالا مرکز آزمونها دانلود فایل یه مامان که نمیخواد فقط مامان باشه آهنگ جدید نگار